tisdag 23 juni 2009

Konditionspass - HIIT

Sitter just nu på bussen på väg hem från jobbet, lite småsvettigt;).
Igår blev det lite konditionsträning i form av ett HIIT pass (High intensity intervall training / hög intensitets intervall träning). Vilket betyder att man kör träningen i intervaller med hög intensitet/puls i topparna.
Jag körde i en lång trappa med en backe efter, nära där jag bor. Allt vad jag pallade upp för och sedan jogg/gång tillbaka ner. Det blev 10 gånger uppför och var klar på ca 20 min.
Längst uppe i backen hade jag runt 90% av maxpuls och var nere på 75-80% innan jag körde järnet upp igen ;).
Känns lite mört i benen idag.

Ikväll blir det troligen lite kettlebells med Sara och sedan taco. :)

5 kommentarer:

Alex sa...

Tja,

måste man utföra HIIT i en backe, svårt att hitta en ... :)

tänkte prova HIIT just för dess förmåga att både bränna och bygga.

Vad säger du, det drar inte ner gymprestationen?

Alex sa...

Och hur långt tycker du är bäst att ösa i meter? lika långt tillbaka?

MVH

Daniel sa...

Tjabba Alex!
Nej man måste inte ha en backe alls men det underättar att ha en backe för att få upp pulsen snabbare, det behöver inte luta mycket.
Jag är ingen expert men HIIT är nog den form av konditionsträning som passar bäst ihop med styrketräning då det sker under en kortare tid.
Sträckan spelar inte så stor roll. Det är tiden du ska tänka på och framför allt pulsen. Att du ligger så pass högt i arbetsintervallerna att du nästan får mjölksyra och aktivt vilar ungefär lika länge som under arbetsintervallen så du återhämtar dig för nästa spurt.
Hoppas det var svar på din fråga, återkom gärna och berätta hur det gick när du testat.

emilia sa...

Låter som en riktigt bra pass!

Anonym sa...

När jag var aktiv på högre nivå för 25 år sedan körde vi på vintrarna 2 gånger i veckan grusgrop, dvs uppför en grusgrop med mjuk sand ca 30-50 m med 45-45 grader lutning och sedan ner igen. Efter 3-4 gånger började man bli riktigt mör - det blev nog som mest 15-20 gånger. Det är en bra variant och låter precis som dagens HIIT-träning :) Om man nu har en grusgrop i närheten.

/Peter